Tijd-Miljonairs

Donderdag 8 december 2016. Daan komt vanavond aan voor een “bliksembezoek”. Hij landt pas om 21.35 uur in Faro. ’s-Ochtends hebben we de huurauto opgehaald in Portimão en vertrekken op tijd via de lokale wegen langs de kust naar Faro.

Eerst nog even naar de enorme shopping-mall (Forum Faro) juist buiten de stad. Tja, heb je een Nespresso-apparaat voor een super kopje koffie, maar moet je wel een kleine zestig kilometer rijden om aan de juiste koffiecups te geraken. Welnu, we moesten toch in Faro zijn, dus geen moeite. In het grote winkelcentrum zien we zelfs een enorme tijdelijke ijshal en volop kerstversiering, bij een temperatuur in de vroege avond van 18 graden, beetje onwerkelijk toch?

We zijn mooi op tijd op het vliegveld en we zijn ontzettend blij om Daan weer te zien. Kletsen, kletsen en nog eens kletsen dus, ook terug aan boord tot ver na middernacht. Vrijdag na uitgebreid ontbijt op weg naar Cabo de Sao Vicente. Dit natuurfenomeen willen we ook Daan niet onthouden, net zomin als de prachtige rotsstranden onder Sagres en de Ponte da Piedade bij Lagos.

Daan vindt het allemaal prachtig en wij vinden het vooral prachtig Daan weer even bij ons te hebben; kortom, we genieten alle drie! Vanuit Lagos naar Ferragudo voor een super lekkere fikse tarbot in restaurant Sueste, uiteraard met een lekker flesje wijn. Zaterdag op tijd opgestaan, Daan moet iets na drie uur namiddag weer het vliegtuig in richting Eindhoven. We vertrekken op tijd om Tavira nog te bezoeken. Tavira ligt dertig kilometer voorbij Faro en zo’n 20 kilometer van de Spaanse grens. De stad met ongeveer 26.000 inwoners ligt aan de monding van de rivier de Gilão. Vanwege de ligging van de stad aan deze rivier wordt Tavira ook wel het Venetïe van de Algarve genoemd. De stad leeft van de visserij en het toerisme. Ook hier zie je (aan de bouwstijlen) dat de stad door de Moren werd beheerst tussen de 8e en de 13e eeuw, ondanks dat het grootste deel bij de aardbeving van Lissabon (1755) werd verwoest.

Na een lunch (natuurlijk met vis en een flesje wijn) brengen we Daan richting vliegveld van Faro. Het is stil in de auto, veel te kort was hij hier, en waarschijnlijk zien we hem pas over een paar maanden weer. Verdikke.

Zaterdag 11 december rijden we (de huurauto hebben we immers voor een hele week) met prachtig weer naar de westkust van de Algarve, naar Aljezur. We hebben de kerstmutsen bij, de rode shirts van Lameco, want de fotosessie voor onze kerstkaart staat vandaag op het program. Op het strand van Ponta da Arrifane lukt dat, uiteraard na heel veel lachwekkend gestuntel met de afstandsbediening en instelling van het fototoestel.

Buiten de foto’s nemen we ook de tijd om dit prachtige stukje ruige natuur op ons in te laten werken. Boven op de kliffen is het echt genieten geblazen van een uitzicht “tot het einde van de wereld”.

Maandag, gasflesdag! Wat hebben we het weer druk. In Portugal gaat men erg voorzichtig om met het vullen van gasflessen. Dat mag daar maar op enkele plaatsen en omdat onze eerste gasfles van 10 kg (na 9 maanden!) leeg is willen we die graag gevuld hebben. Ruilen van flessengas kan hier bijna op elke hoek van de straat, maar vullen van onze afwijkende kunststof flessen is een ander verhaal. Via internet komen we aan het adres van een vulstation, maar dat ligt dan wel weer in de buitenwijken van Faro, tja, inderdaad zestig kilometer heen en zestig terug. Maar ja, wie de tijd heeft………….. tijd, tijd hebben we toevallig genoeg. Enkele dagen geleden werden we erop geattendeerd dat wij als “jonge pensionado’s” feitelijk miljonairs zijn, “tijd-miljonairs” noemde men ons! Klopt helemaal, dus geen gemopper over een gasfles laten vullen in Faro, erop af! En inderdaad, laat in de middag komen we met een gevulde fles weer in Portimão bij de Aveline. Bij de Chinese winkel in de stad halen we kerst-kitsch-strikken en bij de Lidl twee prachtige led-verlichtingsslangen. De boot wordt aangekleed in kerstsfeer, zowel binnen als buiten.

Ook halen we samen met de Jonas onze “nieuwe” huurauto op in Silves. Een prachtige Nissan, zonder airco, maar met volop deuken, krassen en slechts 222.000 km op de teller. Voor een geringe vergoeding mogen we deze auto tot april 2017 “lenen van een vriend”. Prima boodschappenauto, taxi, of gewoon effe lekker toeren naar het stille strand.

Donderdag 15 december. Met onze prachtige sedan worden we door de Jonas naar het vliegveld van Faro gereden. Broer Karel en Liesbeth komen een weekje logeren in het Tivoli Marina hotel, op 50 meter van de Aveline hier in de haven van Portimão. Het is zeven maanden geleden dat we hen gezien hebben, dus we zien hier naar uit.

Met de huurauto van Broer rijden we naar Portimão, onderweg volop kletsen natuurlijk, en na inchecken in het hotel tot ver na twaalven geborreld op de Aveline. Superfijn om elkaar weer te zien. Vrijdag laat ontbijt, koffie en dan met Broer en Liesbeth naar Lagos met een prima lunch aan het strand. Daags erop nog heerlijk aan het strand in de zon gezeten met een hapje en een drankje, kon slechter dus! Zondag rijden we met vieren de kustweg van Aljezur naar Sagres, en via Lagos naar Alvor, dit alles met prachtig zonnig weer.

Maandag, winkel-dag! In het grote winkelcentrum “Aqua-Portimão” gaan Liesbeth en Martje op koopjes-pad. Broer en Frans  houden het prima uit in een koffiecorner in de zon. Vol beladen en tevree keren we terug naar de Aveline, dit was pas echt een zware dag!

Dinsdag 20 december rijden we naar Monchique, het hoogste punt van de Algarve, waar het buitengewoon fris is: er is geen zon en het waait er stevig door op 902 meter hoogte. In Silves rondgekeken en geëindigd op een terras in de zon.

Vandaag, woensdag, doen we het een beetje rustig aan. Na koffie in de kuip van de Aveline (en het showen van de nieuwe truien van de broertjes) naar het strand van Praia da Rocha voor een lange wandeling en ook hierna eindigen we weer op een terras aan de boulevard.

Donderdag ontbijten we met vieren in het hotel, waarna langzaam aan het vertrek van Broer en Liesbeth nadert. We zwaaien ze uit, na een heerlijke week samen, met heel veel goeie buurt, lachen, eten en drinken. Kon slechter, alleen dan weer dat afscheid….

Micro-Magic regatta

Vrijdag is het heerlijk weer om te zeilen. Niet met de Aveline hoor, want die staat in de winterstand, maar met de afstandsbediende Micro-Magics van de Lowlander (ze hebben er maar liefst vier) en dat valt nog tegen, zeker voor Frans die van alle regatta’s er uiteindelijk maar eentje weet te winnen en de andere bedroevend afsluit. Tja, je kunt natuurlijk niet overal goed in zijn toch?

Martje is intussen druk in de weer met het kerstdiner ( lees: ze denkt er over na) en we verzamelen allerhande spulletjes voor een prachtige kerstdis. Ook krijgen we al dagen volop kerstpost via de mail, hartstikke leuk, lief en gezellig!

Zondag, 1e Kerstdag, klaar voor het kerstdiner met de Jonas en Triskel op de Aveline. Allemaal hebben we gerechten gemaakt, een sfeervolle tafel en een (te) goed glas doen de rest. Super gezellig brengen we met elkaar de avond door tot in de hele late uurtjes.

Tweede kerstdag is hier geen feestdag in tegenstelling tot in Nederland. Wel zijn er veel mensen vrij en vertoeven ze in de (overvolle) winkels, stranden, boulevards, restaurants en terrassen. Wij gaan lekker fietsen die dag!