Feest en vertrek

Vanaf het moment dat de Aveline in Herkingen afgemeerd werd en de mast geplaatst is (1 april 2016) zijn we erg druk in de weer geweest met het verder aanpassen en inrichten van de boot. Steeds kwamen er weer nieuwe autoladingen spulletjes, kleren, onderdelen, boodschappen etc. etc. aan boord waardoor de waterlijn wel erg snel zakte. De “to-do-list” werd eigenlijk alleen maar langer de eerste weken, maar uiteindelijk werd dan toch de lijst (natuurlijk op een paar kleine puntjes na) als “afgedaan” geparkeerd. Vele malen op en neer van Eindhoven naar Herkingen, huis leeggeruimd en de boot volgeruimd. Alle kastjes en plekken zijn gevuld, nu moeten we soms goed nadenken waar we iets hebben opgeborgen. We hebben wel heel veel ruimte aan boord.

Op 3 mei 2016 hebben we definitief de voordeur dichtgetrokken en zijn we voorlopig voor de laatste keer naar Herkingen gereden. We wonen nu voor de komende tijd op de Aveline!

Op 5 mei hebben we eerst nog een feest gegeven, want: we zijn 40 jaar getrouwd, we zijn allebei gestopt met werken en we gaan voor langere tijd weg.

De familie en vrienden uit Eindhoven komen met een touringcar naar Herkingen. Partyschip de Frisia 2 is de feestlocatie en verzorgt vanuit de haven van WSV Herkingen een rondvaart met een hapje en een drankje. We hebben prachtig weer en we genieten allemaal van de Grevelingen.

Na het feest, als alle vrienden en familie weer met de touringcar richting Eindhoven vertrekken, komt dan toch wel een lastig moment: afscheid nemen voor langere tijd van al die dierbaren. Met een brok in de keel zwaaien we de touringcar uit.

DSC_0032 (1)Zaterdag 7 mei gaan we dan toch echt losmaken. De Minor zal meevaren tot Breskens (om zeker te weten dat we echt vertrekken). Nu nemen we ook afscheid van onze kinderen met aanhang; dat gaat ons echt niet goed af en we houden het ook niet droog.

We gaan aan boord en heel veel mensen zwaaien ons uit. We worden geëscorteerd door een heus konvooi van jachten van de WSV Herkingen: de Knut, Grand Cru, Batavier, Flying Finn, Kenavoo, Minor en de Let’s-Go-Too begeleiden ons over de Grevelingen tot de voorhaven van de sluis in Bruinisse. Onder luid getoeter zwaaien we naar elkaar en gaan we (met de Minor) de sluis in. Helemaal beduusd van dit afscheid gaan we in een roes over de hete Oosterschelde (24 graden). We worden eigenlijk pas weer “wakker” bij de Zandkreeksluis en vervolgen onze (diesel-)reis via het Veerse Meer naar Middelburg; lekker samen gegeten met een goed glas en doodmoe van alle indrukken het bed in gevallen.

Zondag vroeg op en met de “Blauwe Golf” het kanaal door naar de sluis van Vlissingen. Over gestoken naar Breskens, mooi weer, lekker warm, en bij de schippers van de “Boule” in Breskens geweldig onthaald. ’s-Avonds nog even met achten super lekker gegeten in Watervliet (B) en weer helemaal doodop van alle emotie het bed in gedoken.

En dan maandag 9 mei 2016: we gaan nu echt Nederland uit! Om 08.00 afscheid genomen van onze beste vrienden (verdomme, weer een traan) maar dan gaan de lijntjes ook hier los en laten we hen op de steiger in Breskens achter. In de haven het zeil gezet en zo lang gezwaaid als we konden, met de stroom mee richting Wielingen. De wind is matigjes, dankzij de stroom komen we het eerste uur nog zo’n 6 knoopjes vooruit, maar bij Zeebrugge moet de diesel al bij, even dan toch! Voor Blankenberge trekt de wind aan naar 16-20 knopen en dan zet de Aveline de sloffen erin. Met halve wind blazen we met zo’n 7,8 knoop (door het water) richting Nieuwpoort. Heerlijke zon, lekker warm, een zeiltocht uit het boekje!

Om 13.15 uur meren we al af bij de tanksteiger van de KYCN (72 liter diesel) en krijgen we een box voor de nacht. We zijn los, we zijn weg, we zijn onderweg!!!!!!