Spanje – Portugal

Een dagje extra in Combarro vanwege de harde wind is geen straf; we hebben genoten van nog een dagje in dit mooie plaatsje met een eeuwenlange historie. Donderdag 1 september maken we toch los in een wind-arme Ria de Pontevedra. Juist buiten de haven van Combarro trekken we het zeil op en motorzeilen zo deze prachtige Ria uit. Geen dolfijnenshow deze keer maar wel weer dat overweldigende uitzicht over de Ria. Buiten staat –na de harde wind van gisteren- een forse swell, maar dat is te hebben, al maakt het grootzeil wel forse klappen.

Door het Canal del Nord varen we langs de Islas Cies, prachtig gewoon. Deze eilandengroep wordt niet bewoond (op enkele villa’s van goede vrienden van Franco na) en zijn nationale parken. Ankeren met je eigen bootje is ook al niet toegestaan, tenzij je een vergunning hebt (en die hebben we dus niet). Met kleine veerboten worden de badgasten aan- en afgevoerd naar de Bounty-stranden van deze eilanden vanuit Bayona. We hebben eerst het voornemen de Ria de Vigo in rechte lijn vanuit de Islas Cies over te steken maar zien daar toch maar vanaf: er staan huizenhoge grondzeeën tussen de rotspunten en met eerbied varen we een paar mijltjes extra richting open zee om die heksenketel heen.

Bayona ligt in een prachtige baai en we meren af in een mooie marina, onze laatste haven in Spanje. In Bayona (of Gallisch “Baiona”) legde op 10 maart 1493 de karveel La Pinta aan, één van de drie schepen van Columbus en bracht het nieuws van de ontdekking van Amerika. In de haven ligt een replica die massa’s toeristen trekt. Bayona is naast een havenplaats ook een badplaats die in de zomer zeer druk wordt bezocht; er zijn kilometerslange stranden rond de baai. Ook is het water in de baai voor de badgasten beter te hebben dan de 16 graden (ja, zelfs bij een buitentemperatuur van 29 graden) van het water aan de Atlantische kust. Langs deze kust liggen overigens ook mooie kleine stranden tussen de rotsen waar je wel wat mensen op het strand ziet, maar eigenlijk nooit in het water. Bayona heeft een gezellig oud centrum en huizen met wapenschilden en galerijen met grote ramen. Vrijdag maken we een wandeling langs en achter de boulevard met talloze straatjes met winkels, bars en restaurants. Ook kun je niet om het imponerende 16e eeuwse Castillo Monte Real heen, waarvan nog delen van de verdedigingsmuur overeind staan. Het voormalige fort, is nu een Parador-Hotel. Vanaf het grote terras heb je prachtig zicht op de zee en de stad. We lunchen boven in het fort en zijn eigenlijk meer doende met het imposante uitzicht over zee dan met de maaltijd.

’s-Middags gaan we op de borrel bij de Bonnefooi, die juist buiten de marina in de baai voor anker ligt. Schipper Peter haalt ons –en ook de bemanning van de Jonas en de Triskel- met de bijboot op in de marina en brengt ons ’s-avonds ook weer keurig terug. Zaterdag halen we de fietsen van boord en trappen over een mooi fietspad langs de ruige kust richting vuurtoren Cabo Silleiro.

In de de namiddag de tegenovergestelde richting in, de baai rond, maar ook even een uurtje op het strand geweest. Zaterdag 4 september dan toch maar los gemaakt in het mooie Bayona. Het is wat nevelig en er staat nauwelijks wind, maar natuurlijk hebben we wel een forse deining; die laat het immers nooit afweten! Motorzeilend ronden we Cabo Silleiro en varen van hieruit in een rechte lijn van 28 mijl zuidwaarts tot Viano do Castelo. Ongeveer halfweg ligt de Rio Mino, de grensrivier die Spanje van Portugal scheidt. Toch weer een gedenkwaardig moment: wie had gedacht dat wij na een kleine vier maanden vanuit Herkingen in Portugal zouden belanden? Een nieuw land weer, ons “eindbestemmingsland”, wel met nog een flink aantal mijlen te gaan tot onze winterplek in Portimão, maar toch….we zijn in Portugal met onze trouwe Aveline!

Trots als een pauw trekt Frans de Spaanse gastenvlag omlaag om die vervolgens te vervangen voor de Portugese; we zijn er allebei even stil van. Bij Viana do Castelo halen we buiten de zeilen omlaag en motoren de Rio Lima op, tot juist voor de brug (van Eiffel, met boven autoverkeer en onder de trein). Even wachten op de rivier voor de draaibrug die over de haveningang ligt en daar liggen we dan, midden in de drukke stad….in Portugal! De 13e-eeuwse stad Viana do Castelo (ca.11.000 inwoners) werd een belangrijk centrum voor de visserij tijdens de 15e eeuw. Later leverde men vanuit hier de schepen en zeelui voor de grote ontdekkingsreizen van de Portugezen. De handel met Zuid-Amerika en met name Brazilië bracht de stad grote welvaart: we zien er luxehuizen in renaissance-, barok- en Manuel stijl, en natuurlijk al deze stijlen naast- en door elkaar.

De luxehuizen zijn wel een schril contrast ten opzichte van de armoedige kronkelstraatjes met intieme pleintjes. Eigenlijk genieten we meer van al die kleine straatjes dan van de luxehuizen.

Alles is goed te belopen, maar voor de trip naar de Monte de Santa Luzia (5 km bergopwaarts ten noorden van het stadscentrum) nemen we met deze warmte toch maar de kabeltrein. Het treintje stamt uit de dertiger jaren van de vorige eeuw en dat is te zien, te horen en te voelen: het treintje rammelt, schudt en maakt volop leven als het helling opwaarts gaat.

Boven op de berg staat de uit 1926 stammende basiliek Santa Luzia, die verdacht veel lijkt op de Sacré-Coeur in Parijs, wel met mooi glas-in-loodwerk. De basiliek -hoe fraai ook- valt echter in het niet bij het fenomenale uitzicht dat we hebben vanaf dit punt over de stad, de rivier en de Atlantische Oceaan.

Dinsdag 6 september maken we op tijd los (na 08.00 uur ’s-morgens gaat de draaibrug voor de haven –die de hele nacht open staat- weer dicht) en varen de rivier af richting zee. We gaan een paar dagen terug naar Nederland en willen de boot hier niet midden in de stad achterlaten. Dat kan beter in Pavoa de Varzim, een vissersplaats 20 mijl zuidelijker. Het wordt een rustig tochtje met een lekker windje en zelfs de swell laat het vandaag goeddeels afweten.

Aanloop Povoa de Varzim
Aanloop Povoa de Varzim

 

Drie uur verder meren we af in de jachthaven nabij de vissershaven. We ruimen de boot op en regelen tickets naar Nederland.