Cote d’Azur- Port Napoleon

snoepen onderweg

Zondag 13 augustus 2017. Onze “vakantie” in St. Mandrier is voorbij en al op tijd maken we los. Het is koud op het water; in plaats van alleen een korte broek hebben we zelfs een vest aan! We motoren rustig de baai van Toulon uit en als we om het schiereiland draaien komen we de machtige swell weer tegen. Na dagen van heel harde wind is dat natuurlijk te verwachten: ondanks dat er nauwelijks wind is, staat er weer een geweldige zee. Niet comfortabel en weer een zout dek. We strepen de mijlen af.

We hebben een koers uitgezet naar de haven van Point Rouge, een mijl of zes van Marseille af. Vastgemaakt op de meldsteiger en daar horen we dat er geen plek is voor de Aveline; alles “complet”. Dan maar weer losgemaakt en de haven weer uit, maar niet voordat we langs de steiger waar we vast lagen een flinke kras oplopen (de stootwillen liepen er tussen uit). Jammer weer! Door naar Marseille, Le Vieux Port, de oude haven. Geweldig zoals je hier binnenvaart, tussen de eeuwenoude vestingmuren en al de oude statige gebouwen. Een enorm grote jachthaven, naast de commerciële havens (Marseille is de tweede haven van Frankrijk).

’s-Avonds natuurlijk de stad in, een echt grote stad! Middelpunt is de grote kathedraal, de Notre Dame-de-la-Major. Het is een enorme uit natuursteen opgetrokken kerk, gelegen op een hoger punt boven de haven, zodat hij nog veel imposanter wordt. Binnen mist de kathedraal de pompeuze gouden randjes zoals we die steeds in het Spaanse en Portugese katholieke gebeuren tegenkwamen. Het is allemaal wat soberder. We slenteren nog een uurtje of wat door de kleine steegjes en straatjes, met allemaal heel hoge oude bebouwing, heel dicht op elkaar. Dan nog rond de haven gewandeld, maar de drukte daar is zo enorm dat we snel weer de “veilige” en rustige omgeving van de Aveline opzoeken.

Maandag 14 augustus. We beginnen aan echt de laatste etappe van onze geweldige reis, naar Port Napoleon in de Rhône-monding. Iets voor achten varen we de monumentale haven van Marseille uit en kiezen zee. De eilanden voor Marseille zijn de moeite waard maar verder is de kust niet indrukwekkend.

Bij de Baai van Fos hebben we weer volop te kijken. Het is er enorm druk met de beroepsvaart: immense tankers en containerschepen varen hier in- en uit en we blijven maar wat graag buiten het verkeersstelsel voor de grote vaart. In de verte zien we olieraffinaderijen met al hun vieze dampen en vette zwarte rookwolken: omdat er nauwelijks wind staat zie je vanaf zee een bruin-gele strook boven de kust hangen en het ruikt er ook duidelijk niet fris: bah!  De Rhône-delta is erg uitgestrekt, maar een klein deel is bevaarbaar; de rest is maar enkel decimeters diep. Het water verandert hier ook van diepblauw naar grijs-groen. Links en rechts vlak naast de (gebaggerde) vaargeul naar Port Napoleon zie je mensen tot hun knieën in het water staan, veelal met een hengel uitgegooid in het uitgebaggerde deel. Ook ligt er een gezonken tweemaster juist naast de geul, dat geeft weer moed! We blijven keurig de betonning volgen, toch maar wel!

Afgemeerd in Port Napoleon op een nette plek. Hier gaan we de Aveline transport-klaar maken: mast eraf, alles opbergen en even schoonmaken natuurlijk. Als we binnenvaren ligt daar de Geluxvogel van Bram en Jose nog voor de kaai.

GeluXvogel

Ze worden deze middag op de vrachtauto gehesen en vertrekken naar de Roompot. Geweldig om hen nog even te zien. Heeft ook nog een extra plus: zij rijden met hun huurauto naar het vliegveld en zo kunnen wij met hen meerijden naar het vliegveld om daar ook een auto te huren. Port Napoleon ligt in the middle of nowhere en zelfs voor een broodje moet je al 2,5 tot 3 km. rijden. Blij dat we het autootje hebben gehuurd. De auto kunnen we overigens weer inleveren als we zelf met het vliegtuig naar Nederland reizen en tot die tijd kunnen we met de auto ook mooi de omgeving bekijken.

Terug in de haven halen we meteen het grootzeil (lekker droog) van de mast en bergen het op. Overigens, tegen de avond klussen valt hier niet mee: het is tegen de avond vergeven van de muggen hier bij dat brakke water. Dit lijkt toch wel heel sterk op de muggeninvasies die het IJsselmeer af en toe teisteren. We vluchten naar binnen, plaatsen onze muggenhorren en jawel hoor… zelfs onze klamboe komt uit de kast. Toch hebben we al veel beten opgelopen en lopen we allebei te krabben.

De haven van Port Napoleon heeft alle faciliteiten rond zeiljachten en het gereedmaken voor transport. Er liggen een paar honderd jachten aan de steigers, maar op het immense terrein staan er misschien wel drie maal zoveel, van piepklein tot immens groot. Het valt op dat het terrein keurig schoon is, goed onderhouden en nergens ligt dan ook afval of wat dan ook. Dat is meteen dan weer lastig want we zoeken een plank om langs de fokroller te binden zodat die tijdens het transport niets lijdt. We hebben het hele terrein besnuffeld als we uiteindelijk in een verre uithoek onze gezochte lat bemachtigen. We maken afspraken met de transporteur en de kraanmachinist en leggen vast dat vrijdag 18 augustus de mast eraf gaat. Zelf zijn we vervolgens druk doende om alle bedrading en touwwerken rond de mast te verwijderen. Dinsdag 15 augustus namiddag rijden we naar Fos sur Mer, een oudere badplaats aan de Golfe de Fos. Vooral het oude gedeelte boven op de berg is de moeite waard met het oude kasteel en de kerk met eeuwenoude begraafplaats.

We drinken wat en rijden door het mooie natuurgebied langs de Rhone weer terug. Woensdag rijden we naar Arles, op ongeveer 45 km afstand goed te berijden. Arles is echt schitterend: mooie straten, oude gebouwen, een Romeinse arena, een amfitheater, terrassen, pleinen, groene parken, gezellige winkelstraten en alles natuurlijk doorspekt met “Vincent van Gogh” (die hier enkele jaren verbleef).

Door de (uitgebloeide) zonnebloemvelden (hoe kan het ook anders rond Vincent van Gogh) rijden we terug naar Port Napoleon. Vrijdag liggen we keurig op tijd voor mastenkraan en een halfuur later ligt de mast al op de kade.

Meteen wordt de mast transportklaar gemaakt (in bolletjesschuim en folie verpakt) en op twee schragen gelegd. De mast is er klaar voor!