Aveline op de wal.

Woensdag 8 maart 2017. In alle vroegte maken we de Aveline los na een lange winterslaap en motoren naar de werf van onze marina in Ferragudo. Stipt 09.00 uur hangt de Aveline in de hijsbanden van de portaalkraan en worden we uit het water gehesen. Midden op het stallingsterrein wordt de onderkant van de boot met hoge druk schoongespoten, en hoe: er komen heel oude antifouling-lagen boven, zoals licht groen, zwart en rood. Kleuren die wij nooit gebruikt hebben.

We zien na het afspuiten nu ook de klus voor komende winter duidelijk in beeld komen: de laagdikte van de antifouling is veel te groot, we moeten de vele lagen eraf gaan krabben tot op de gelcoat en weer opnieuw gaan opbouwen. Maar ja, da’s zorg voor later. Overigens, in Nederland is men bij het afspuiten en opvang van antifouling toch wel heel wat milieubewuster dan de gemiddelde Portugese werf. Wordt in Nederland alles netjes opgevangen en afgevoerd, hier spuit men de oude verf eraf en laat dat gewoon midden op het terrein liggen. Boot na boot wordt afgespoten en daarmee de laag antifouling op het terrein steeds dikker. Een hele vieze blauw bende wordt het dus rond onze boot, de schoenen en kleding zitten vol en steeds moeten we opletten niet met de vuile schoenen en kleding aan dek te gaan of bijvoorbeeld in de auto te stappen. De boot wordt wel erg zorgvuldig op professionele stutten gezet met hier en daar een extra houten weidepaal.

Ladder erbij, een steiger geregeld en we kunnen aan de slag. Eerst natuurlijk met water (uit de slang) alles goed schoongemaakt, Martje is nat tot op haar huid. Maar anders dan in Nederland waar je in het voorjaar de “goede momenten” moet nemen om te poetsen en te schilderen (vaak tussen twee buien door) staan we hier in hemd en korte broek bij een temperatuur van 25 graden te werken. De nattigheid van het spoelen is dus snel verdwenen en maakt plaats voor dikke zweetdruppels. Frans begint aan de onderkant van het schip. De anodes worden vervangen, de boegschroeven gedemonteerd en de klapschroef schoongemaakt en met vet doorgespoten. Verder werkt hij alle plekjes bij zodat het onderwaterschip er na een dag werken als een bont modern schilderij oogt.

Moe (maar vooral erg dorstig) van het harde werken zoeken we ons hotel op; we hebben voor vijf dagen met de Jonas samen een grote hotelsuite gehuurd, kunnen we in elk geval lekker douchen, rustig slapen en aldaar ook het ontbijt gebruiken. Werkt allemaal zeker zo praktisch. Overigens, de suite was eigenlijk niet onze eerste keus. We hadden een simpel appartementje gehuurd in een groot complex hier in Portimaõ. Kregen we een dag voor dat we er naar toe zouden gaan een telefoontje van de “verhuur-mevrouw” dat men eigenlijk voor de verhuur van één appartement het hele grote gebouw niet graag open wilde stellen (we waren blijkbaar de enige huurders) en of we geen bezwaar hadden tegen een verblijf in het nabijgelegen hotel?

Wel, bleek het om een zeer grote hotelkamer te gaan, inclusief balkons, eethoek, zithoek, open haard, keuken van 5 x 2,5 meter, prachtige marmeren trap naar de bovenetage met twee ruime slaapkamers, en een badkamer van 6 x 6 meter (?),   inclusief gratis ontbijt en dat alles voor dezelfde prijs als het appartement. Toch niet lang na hoeven denken! Daags erop komt ook de Jonas naar het werfterrein (ook even midden op het terrein afspuiten) en zijn we allemaal druk aan de klus.

 

Na een paar dagen hard werken kan de boot op maandag 13 maart weer terug in het water. Gaat gladjes, net als het eruit halen, en op de motor gaat de Aveline weer Spic & Span naar de box in de Marina. De Aveline is weer helemaal klaar voor het vervolg van onze reis. Wordt wel een iets andere route dan de heenweg. Waren we eerst van plan weer dezelfde weg terug naar Nederland te varen, via de Portugese Westkust, Noord-Spanje en de Golf van Biskaje, nu is ons plan toch gewijzigd. We hebben recent besloten toch naar de Middellandse Zee te gaan. Nu we al zo ver gevaren hebben is het natuurlijk ook zonde om niet “even de hoek om” naar de Med te gaan. We zullen in april losmaken hier in Portimaõ, richting Gibraltar en Zuidoost-Spanje, om dan vervolgens ter hoogte van Denia over te steken naar de Balearen. Via Ibiza, Formentera, Mallorca en Menorca gaat het dan naar Sardinië, Italiaanse Westkust, Corsica, Elba en vervolgens richting Franse Riviera. Eind september/ begin oktober wordt in Port Napoleon (Rhônemonding nabij Marseille) de Aveline ontmast, uit het water getakeld en als “Convoi Exceptionel” op de dieplader over de weg in twee dagen naar Herkingen vervoerd.

Naar de Med met onze eigen Aveline, een heerlijk plan en we hebben er ontzettend veel zin in!